Saffransbröd

Publicerat: 2010-12-05 Kl: 19:17:54 | I kategori: Julgott


Jag tycker vanliga lussekatter är rätt tråkiga, denna variant med mandelmassa är supermumsig.

ca 50 stycken bullar eller 4 stora längder

  • 50 g jäst
  • 100 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 250 g lätt Kesella
  • 2 påsar (1 g) saffran
  • 1,5 dl socker
  • 0,5 tsk salt
  • ca 15 dl vetemjöl

Fyllning:
  • ca 150 g smör
  • 500 g mandelmassa

Pensling:
  • 1 ägg
  • pärlsocker alt. hackad mandel
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och kavla ut två stora plattor. Bred smör på dessa och riv över mandelmassa. Rulla sedan ihop plattorna och skär bullar och lägg i formar. Om du gör längder så klipper du i degen & lägger flikarna om varannan. Låt bullarna jäsa övertäckta med en bakhanduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Strö på mandel eller pärlsocker. Grädda mitt i ugnen ca 8-10 min. Om du gör längder, minska värmen till 200 grader & öka tiden till ca 20 minuter tills dom har fått fin färg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0