Chokladdrömmar

Publicerat: 2012-03-23 Kl: 18:35:28 | I kategori: Småkakor


Här i Långbro finns ett underbart café som drivs av en tjej som kände för att börja med något helt annat. Så hon startade ett bageri/café i sitt bostadsområde. Bakverken smakar underbart, men har fortfarande utseendet "hembakat" Och jag gillar det, blir lätt lite tråkigt med massproducerade bakverk tycker jag. Fru Marias Bak heter bageriet & vi var där & fikade igår. Jag tog en chokladdröm & blev genast inspirerad till att baka egna!
30 stycken
  • 175 g smör
  • 2 dl socker
  • 3 1/2 dl mjöl
  • 6 msk kakao
  • 1 tsk hjotronsalt
  • 2 krm salt
  • 1 tsk vaniljsocker
Sätt ugnen på 150 grader.
Rör samman det mjuka smöret & sockret med en elvisp. Blanda resten av ingredienserna i en skål & sikta ner i smörblandningen. Knåda degen jämn, med händerna eller med en elvisp. Forma ca. 30 bollar, lika stora som köttbullar. Lägg på två plåtar med bakplåtspapper under. Grädda kakorna i ca. 20 minuter. Låt kakorna svalna lite på plåten innan du flyttar på dem, de går lätt sönder när de är varma.

Kommentarer
Postat av: Cissela

Testade att baka dessa tidigare idag. Jag själv är inget fan av torra kakor, men modern min gav dem bra betyg. Superlätta att göra och perfekt konsistens!

2012-05-17 @ 23:43:47
URL: http://www.cisselas.myshowroom.se
Postat av: Anja

De här ser riktigt goda ut! Ska testas! :)



Och förlåt...men måste bara kommentera att det heter hjorthornssalt och inte hjortronsalt :P Hjortron är ett bär och hjorthorn är horn från en hjort ;) Även om det inte innehåller det idag...

2012-05-25 @ 19:57:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0