Tekakor med havregryn

Publicerat: 2013-11-13 Kl: 15:13:00 | I kategori: Allmänt


Har just laddat frysen med dessa goda tekakor, godast med smör & ost enligt mig.
Receptet tiggde jag från Leons förskolekompis Alfreds mamma :) Jag halverade receptet & fick ut 20 bröd av det, enligt receptet blir det 40 stycken. 
 
5 dl havregryn
10 dl mjölk
100 g smör
100 g jäst
1 msk salt
3 msk honung
20 dl vetemjöl
 
Blanda havregryn & mjölk i en skål över natten. Nästa dag: Smält smöret & tillsätt 1/2 dl vatten. Låt svalna till fingervarmt. Rör i jäst, salt & honung. Häll i havregrynsblandningen & rör om. Häll i mjölet, lite åt gången - blir degen för kletig, så ha i mer mjöl. Degen ska släppa från kanterna, men inte vara för torr. Arbeta gärna degen 10 minuter i en assistent. Låt jäsa med en bakduk över i 30 min. Dela degen i 40 delar, rulla & platta till. Nagga med en gaffel & jäs ytterligare 60 min. Grädda i mitten av ugnen i ca. 6 minuter. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0