Siviakaka

Publicerat: 2013-10-31 Kl: 14:21:00 | I kategori: Mjuka kakor


Hade aldrig testat denna kaka förut, men oj så god den var!
 
 
 
Jag gjorde kakan i en form som var ca. 30*20 cm, om du vill göra i en långpanna så dubblar du receptet.
 
3 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vatten
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver

200 g smör
2 dl strösocker
2 äggulor
4 tsk vaniljsocker
2-3 dl kokos
 
Vispa ägg & socker till en vit smet. Häll ner vatten & vispa ner vetemjöl & bakpulver försiktigt så de just blandas. 
Smöra eller klä en bakform i bakplåtspapper & häll i smeten. Grädda i ugnen ca. 15 min, stickan ska vara torr.
 
Gör under tiden smeten som ska vara ovanpå.
 
Smält smöret. Rör ner socker & vaniljsocker. Knäck äggen & plocka ut gulorna. Ta kastrullen från plattan & häll ner äggen under omrörning. Bre smeten över kakan & toppa med kokos. Godast att äta är dem direkt från kylen. 
 
Gör du den i en långpanna så behöver du göra en dubbel sats även av toppingen, du kan med fördel dra ner till 2/3 om du inte gillar mycket smörsmak. 

Kommentarer
Postat av: Veronica Frostborn

Åh vad glad jag blir har letat efter detta receptet länge och köpte en bakbok med långpannerecept nu innan jul i hop om att hitta receptet där visste inte vad kakan kallades. Självklart fanns den inte med i boken ha ha men så slog det mig att du måste ju garanterat testat den och det hade du ju ;)

Testade föresten din fläskfilépanna till nyårsmiddagen så galet god oh uppskattad av gästerna :) Har du lagt ner din andra blogg ?

Kram

Svar: Ja, jag har ju det! Eller jag har den kvar för egna anteckningar att minnas typ! :D
Ha fläskfilépannan e super..
mirabellcupcake.blogg.se

2014-01-03 @ 18:20:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0